Singapura Tambah Emas Dalam Rizab Negara

Laporan Rizab Antarabangsa dan Kecairan Mata Wang Asing terkini dari IMF baru-baru ini melaporkan bahawa Singapura menyertai semakin banyak negara yang meningkatkan pelaburan mereka dalam emas. Laporan IMF menunjukkan Singapura mengembangkan rizab emasnya kira-kira 20% pada pertengahan tahun ini dengan pembelian sebanyak 26.3 tan emas pada bulan Mei dan Jun.

Pembelian tersebut adalah yang pertama sejak selepas krisis “dot com bubble” pada tahun 2000. Penguasa Kewangan Singapura (MAS) berkata, “Perubahan dalam pegangan emas adalah hasil usaha berterusan dan berterusan oleh MAS untuk memastikan portfolio rizab asing rasmi (OFR) kekal dipelbagaikan dengan baik dan berdaya tahan melalui pelbagai keadaan ekonomi dan pasaran. Singapura kini memegang kira-kira 154 tan emas.

Pembelian emas bersih oleh bank-bank pusat secara global mencecah 393 tan pada akhir suku ketiga tahun ini. Bank pusat telah pun membeli lebih banyak emas pada tahun ini berbanding 2020 (255 tan). Majlis Emas Dunia (WGC) berkata pembelian emas bersih “bersedia untuk mencapai jumlah yang ketara pada 2021.”

source: www.gold.org

Laporan suku kedua yang lalu menunjukkan Thailand (+90.20 tan), Brazil (+53.75), Turki (+8.67 tan), India (+8.40 tan) dan Qatar (+3.12 tan) berada dalam lima tangga teratas dalam penambahan rizab emas negara, sementara Kazakhstan (-9.90), Filipina (-7.91 tan), Jerman (-3.33 tan), Russia (-3.11 tan) dan Kyrgyzstan (-0.69 tan) berada dalam lima negara yang terpaksa menjual rizab emas mereka.

Selepas memecah rekod pada tahun 2018 dan 2019, pembelian emas bank pusat perlahan pada 2020. Walaupun dengan penurunan mendadak, ia adalah tahun ke-11 berturut-turut untuk pertumbuhan bersih dalam rizab emas. Kadar pembelian yang lebih rendah pada 2020 telah dijangka memandangkan kekuatan pembelian pada 2018 dan 2019. Kekacauan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik coronavirus juga telah memberi kesan kepada pasaran.

Tinjauan WGC mendapati terdapat kemerosotan kepercayaan terhadap Dollar AS dan arah aliran yang berterusan ke arah pengurangan rizab dalam USD. Menurut WGC, “Responden terus meramalkan perubahan struktur jangka panjang dalam sistem monetari antarabangsa, meneruskan trend yang ditunjukkan dalam tinjauan tahun lepas. Pandangan terhadap Dollar AS menunjukkan aliran menurun, dengan separuh daripada responden mengatakan Dollar AS akan terus dikurangkan dalam rizab. Bank-bank pusat percaya bahawa rizab dalam Renminbi China akan meningkat, dengan 88% mengatakan bahawa ia akan berkembang melebihi paras semasa.”

 

AMARAN RISIKO:

Artikel/video ini hanyalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukanlah satu nasihat kewangan. Ianya tidak mengambil kira faktor tahap risiko peribadi dan kesesuaian produk ini dengan anda. Anda hendaklah mendapatkan nasihat kewangan dari pakar yang bertauliah sebelum mengambil sebarang tindakan dari artikel ini. Penulis dan pemilik laman web ini tidak bertanggung-jawab atas sebarang kerugian yang mungkin timbul dari tindakan anda.

Related articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share article

Latest articles

Newsletter

Subscribe to stay updated.

font-family: futura-pt, sans-serif; font-style: normal; font-weight: 300;