AUDUSD: Big Seller 6600 Lot Gagal Bertahan Ketika FOMC ! – Sesi Penutup 20 March 2019

NEWS FOMC 20 March 2019

0
1178

FOMC News telah dikeluarkan pada jam 2.00AM waktu malaysia. Antara kenyataan yang dikeluarkan adalah seperti berikut:

“Powell: US economy is in a good place, Fed will continue to use our monetary policy tools to keep it there – DailyFXTeam”

“Fed’s balance sheet plan , economic outlook under microscope – Reuters”

“Fed’s Powell- Our overarching goal is to sustain the expansion-Forexflow.live”

Selepas beberapa siri kenyataan yang dikeluarkan , informasi ini telah mendapat reaksi pasaran di beberapa major pair utama. AUDUSD menyaksikan kehadiran Seller yang besar iaitu hampir 6600 Lot sebelum News FOMC dikeluarkan.

Gambar 1 di bawah menunjukkan analisa Orderflow AUDUSD dari jam 8PM hingga 2AM.

Gambar 1: Pemerhatian Orderflow di AUDUSD dari jam 8PM hingga 4 AM (waktu malaysia)

Berdasarkan gambar 1, terdapat dua bahagian yang dapat dianalisa seperti di bawah.

Analisa 1 : Jam 8PM – 1.58 AM

  • Point (1) : Kehadiran Seller yang sangat banyak sekitar 500 Lot mula menahan pasaran dari jam 7 PM. Jumlah seller apabila dijumlahkan adalah sekitar 6600 Lot.
  • Point (2) : Pasaran mula menguji liquidity seller ini dan gagal untuk memecahkan bagi percubaan pertama dan menyebabkan harga turun.

Analisa 1 : Jam 2AM-4AM (NEWS FOMC)

  • Point (1) : News FOMC bermula jam 2AM , semua seller yang menahan aras 0.7120 mula di fill 100% . Ini menyebabkan kenaikan berterusan sehingga 0.7160. Volume buyer meningkat disebabkan kehadiran mereka ke dalam pasaran.
  • Point (2) : Kenaikan mula terhenti apabila kehadiran seller sekitar 280-300 Lot mula menahan pasaran. Ini menyebabkan penurunan berlaku.
  • Point (3) : Kehadiran Seller di Point (2) disokong oleh kurangnya kehadiran volume buyer. Ini juga menyokong penurunan harga.

 

Kesimpulan Analisa

Kehadiran Seller yang sangat banyak di pasaran AUDUSD telah gagal untuk bertahan. Kehadiran buyer yang besar telah mengambil semua posisi seller. Ini adalah petanda kuat bahawa terdapat kehadiran long term player dalam membuat posisi pasaran.

Selain itu, aktiviti ini menunjukkan pasaran sedang didominasi oleh buyer. Aras Seller 0.7110 adalah penentu aras pasaran. Trader dinasihatkan untuk mengambil posisi buy selagi aras ini tidak menunjukkan sebarang kekuatan seller yang dapat menguasai pasaran semula.

 

Berminat belajar DOM? Daftar Kelas Intensive Percuma Depth Of Market. Daftar segera di https://dom.realtradercommunity.com/

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here