Analisa Makro Bersama MFM Securities

Bond Market, World Economy and US Debt Limit 31 July

Dalam pasaran kewangan, US Bond adalah aset atau security yg paling selamat. Sebab itu bila ekonomi dunia bermasalah, US Bond adalah aset yang paling dicari selain Gold. Bila ekonomi sesuatu negara bermasalah, matawangnya akan menurun. Ini perkara yang biasa dan mudah difahami. TETAPI

Bila ekonomi Amerika bermasalah, matawangnya akan menjadi kuat. KENAPA?

Sebab – bila ekonomi Amerika, iaitu ekonomi terbesar dunia bermasalah, secara automatik ekonomi dunia juga akan bermasalah. Pie ekonomi dunia akan mengecil. Sebab itu penting melihat pie ekonomi dunia untuk setiap isu ekonomi yang ada. Kerajaan meminjam untuk membiayai perbelanjaan pengurusan dan pembangunan. Di Amerika, jumlah pinjaman itu ada hadnya dan perlu kelulusan Kongress untuk menaikkan had pinjaman.

 

Kelulusan had pinjaman Amerika akan berakhir pada 31 July. Tiada Bond baru akan dikeluarkan (tiada pinjaman dari kerajaan) sehinggalah had pinjaman baru diluluskan.  Ketika ini, Tiada apa2 news dari Kongress yang dikuasai oleh Democrat ini. Menurut Congressional Budget Office, kerajaan masih boleh berfungsi (ada duit tetapi perlu berjimat) sehingga Oktober atau awal November.

Bila Amerika tidak dapat meminjam, ekonominya akan berfungsi dibawah potensi sebenar. Ia boleh beri kesan negatif kepada ekonomi dunia.  Ini mungkin antara sebab Dollar agak kukuh sekarang (selain isu Delta Variant). Ini bermakna, permintaan kepada Bond Amerika akan meningkat, dan oleh kerana Supply yang terbatas, Bond Yield akan kekal rendah.

Kenaikan Had pinjaman ini dijangka akan diluluskan. Cuma kita masih perlu lalui prosesnya atau “drama” yang boleh buatkan pasaran menjadi volatile. Dan kebiasaannya mereka buat keputusan itu disaat akhir, macam dalam movie. Saat akhir tu dijangka hujung September nanti.


Kini anda boleh copy dagangan kami di MFM TradeCopy

SIJUHU – minima USD200, autoscale

ASAS SAHAM 1,000 – minima USD1,000, autoscale

ASAS SAHAM 10,000 – minima USD10,000, autoscale

Untuk investors password dan feeds terkini, anda boleh ke FB saya


NOTA:

Artikel/Video ini hanyalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukanlah satu nasihat kewangan. Ianya tidak mengambil kira faktor tahap risiko peribadi dan kesesuaian produk ini dengan anda. Anda hendaklah mendapatkan nasihat kewangan dari pakar yang bertauliah sebelum mengambil sebarang tindakan dari artikel ini. Penulis dan pemilik laman web ini tidak bertanggung-jawab atas sebarang kerugian yang mungkin timbul dari tindakan anda.

Related articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share article

Latest articles

Newsletter

Subscribe to stay updated.

font-family: futura-pt, sans-serif; font-style: normal; font-weight: 300;