Analisa Makro Bersama MFM Securities

Delta Variant mungkin punca dollar Index kuat.

Petang semalam berlaku tanda-tanda “Risk Aversion” pada pasaran kewangan.

Tapi pada sebelah malamnya pasaran saham Dow yang bermula rendah, kemudian ditutup tinggi walaupun pergerakannya “choppy”.

Menariknya Dollar index ditutup tinggi berbanding Bond Yield yang ditutup rendah.

Delta Variant ini memberi kesan yang lebih teruk di luar US. Ini mungkin disebabkan kadar Vaksin di US lebih tinggi berbanding negara lain seperti Jepun umpamanya.

Sebab itu trend menurun USDJPY berubah arah agak kuat semalam.

Kadar kes Delta Variant di US masih lagi dijangka meningkat, belum ada tanda-tanda ia akan menurun. Banyak data2 ekonomi mula lemah selepas FOMC Meeting yang lepas akibat Delta Variant ini. Pembuat polisi mungkin akan berfikir 2 kali tentang “tapering” semasa FOMC meeting 21-22 September nanti

Dalam perkembangan lain, United States Secretary of the Treasury ( taraf menteri kewangan – bukan politician) Janet Yellen berkata, Unemployment Insurance akan berakhir 6 September nanti, TETAPI budget sudah ada kepada mereka yang perlukan bantuan.


Kini anda boleh copy dagangan kami di MFM TradeCopy

SIJUHU – minima USD200, autoscale

ASAS SAHAM 1,000 – minima USD1,000, autoscale

ASAS SAHAM 10,000 – minima USD10,000, autoscale

Untuk investors password dan feeds terkini, anda boleh ke FB saya


NOTA:

Artikel/Video ini hanyalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukanlah satu nasihat kewangan. Ianya tidak mengambil kira faktor tahap risiko peribadi dan kesesuaian produk ini dengan anda. Anda hendaklah mendapatkan nasihat kewangan dari pakar yang bertauliah sebelum mengambil sebarang tindakan dari artikel ini. Penulis dan pemilik laman web ini tidak bertanggung-jawab atas sebarang kerugian yang mungkin timbul dari tindakan anda.

Related articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share article

Latest articles

Newsletter

Subscribe to stay updated.

font-family: futura-pt, sans-serif; font-style: normal; font-weight: 300;