Memahami Risiko: Risiko Rendah, Bukan Pulangan Tinggi Jadi Pilihan Ramai

Perkara pertama yang perlu difahami tentang ASB, ini adalah dana amanah harga tetap pada harga RM1.00 seunit.
Bermakna ianya dijamin secara tersirat oleh kerajaan.

Jaminan Kerajaan dan risiko yang rendah inilah yang buatkan ASB menjadi pilihan rakyat Malaysia.Dividend 5% yang diumumkan ini adalah pencapaian yang baik berbanding indeks klci yang jatuh 7.15% sejak awal tahun hingga kini.Sebenarnya, untuk menggalakkan rakyat Malaysia menabung di ASB, kerajaan mengambil risiko yang tinggi bila menjamin keselamatan simpanan sehingga lebih RM180 billion di ASB.

Seperti banjir besar Malaysia yang mungkin berlaku setiap 50 tahun, pasaran saham pun boleh jatuh teruk seperti ketika Krisis Kewangan Asia 1997.

Kepada anda yang mendapat dividend dari ASB ini, jika ingin tingkatkan pulangan tahunan anda, boleh lah gunakan duit dividend itu untuk mencuba produk-produk dari MFM Securities.

MFM Securities tidak dapat bersaing dengan ASB dalam memberi jaminan keselamatan modal tetapi anda berpeluang untuk cuba meraih pulangan 5% sebulan atau lebih.

“Trading carries a high level of risk and may not be suitable for all investors as you could sustain losses in excess of deposits. Be aware and fully understand all risks associated with the market and trading.”

Related articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share article

Latest articles

Newsletter

Subscribe to stay updated.

font-family: futura-pt, sans-serif; font-style: normal; font-weight: 300;