FOMC June 2021 & Yield Curve – Part 2

Walaupun institusi kewangan atau bank ada tunai yang banyak, kadang-kadang untuk memenuhi keperluan tunai akibat operasi harian, bank2 biasa meminjam dari bank lain pada kadar pinjaman semalaman atau overnights loans.

Kadar pinjaman semalaman inilah yang dipanggil Feds Funds rate.

FED mempengaruhi atau menukar Feds Funds Rate ini mengikut keadaan ekonomi semasa.

Feds Funds Rate ini kemudian mempengaruhi kadar pinjaman jangka panjang yang lain, 1 bulan, 2 bulan, 3 bulan…….1 tahun, 2 tahun……dan seterusnya.

Untuk ekonomi yang sedang berkembang, kadar pinjaman ini menaik mengikut masa tapi pada kadar kenaikan yang menurun seperti gambar di atas. Namun begitu, curve ini boleh menjadi flat, bila short term rates naik lebih kurang sama dengan long-term rates seperti gambar di bawah.

Curve seperti ini membayangkan ekonomi di ambang recession. Gambar di bawah pula adalah Yield Curve sekarang. Selepas FOMC minggu lepas Yield Curve membayangkan kenaikan interest rates, tetapi masih ada growth pada masa hadapan.


Kini anda boleh copy dagangan kami di MFM TradeCopy

SIJUHU – minima USD200, autoscale

ASAS SAHAM 1,000 – minima USD1,000, autoscale

ASAS SAHAM 10,000 – minima USD10,000, autoscale

Untuk investors password dan feeds terkini, anda boleh ke FB saya


NOTA:

Artikel/Video ini hanyalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukanlah satu nasihat kewangan. Ianya tidak mengambil kira faktor tahap risiko peribadi dan kesesuaian produk ini dengan anda. Anda hendaklah mendapatkan nasihat kewangan dari pakar yang bertauliah sebelum mengambil sebarang tindakan dari artikel ini. Penulis dan pemilik laman web ini tidak bertanggung-jawab atas sebarang kerugian yang mungkin timbul dari tindakan anda.

Related articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share article

Latest articles

Newsletter

Subscribe to stay updated.

font-family: futura-pt, sans-serif; font-style: normal; font-weight: 300;