Education Siri 8 – Bahaya Trade ikut Correlation tanpa memahami situasi semasa. Part 3 – Pandemic become Endemic and higher interest rates in 2022

Pfizer melaporkan mereka ada Pill yg jika diambil bersama HIV Drug, boleh menurunkan risiko hospitalization atau kematian sebanyak 89%, ujian dilakukan kepada orang dewasa yang berisiko tinggi (ada komorbiditi) dan terdedah kepada wabak ini.

Sebelum ini Merck melaporkan mereka ada drug yang boleh menurunkan risiko hospitalisation atau kematian sebanyak 50% kepada mereka yg terkena penyakit ini dengan symptom yang sedikit atau sederhana.

Mungkin ada banyak lagi pill atau drug yg sedang dalam kajian yg boleh menukar Covid-19 ini menjadi seperti demam biasa.

Business yang terkesan kerana lockdown, boleh beroperasi seperti biasa nanti seperti airlines, uber technology, Boeing, dan Disney dan lain lain.

Kemudian $1trillion infrastructure bill alhirnya diluluskan tanpa menunggu $1.75 trillion Democrat Spending Bill atau nama sebenarnya Build Back Better Act.

Ada $550 billion peruntukan untuk transportation, broadband dan utility grid, khusus untuk 5G dan Electric Vehicle.

Kesemua news ini bagus untuk pasaran saham dan sektor yang terlibat.

Ekonomi yg rancak berkembang, bakal menyaksikan kenaikan inflasi dan interest rates. (Juga Gold).

Kami berpendapat Bond Yield boleh berpatah balik naik keatas bila pasaran sudah hadam kesemua news yg kami bincangkan dari part 1 sampai part 3 ini.

Bond Yield sepatutnya naik keatas kesan strong data NFP.  Pasaran mungkin lambat memberi reaksi kerana pengaruh dari BOE atau Brexit 2.0

Kita perlu berhati-hati kerana ada saham yang mungkin jatuh bila Bond Yield meningkat naik.

Sesiapa yang berminat dengan low risk pair trade, boleh short Nasdaq dan Long Dow futures serentak sehinggalah ekonomi pulih sepenuh nya dari Covid-19.

Related articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share article

Latest articles

Newsletter

Subscribe to stay updated.

font-family: futura-pt, sans-serif; font-style: normal; font-weight: 300;